اشتراک فعالانه‌ی اعضای گهواره در کارگاه آموزشی مؤسسه‌ی آشیانه در کابل

اعضای گروه گهواره در کارگاهی که به تاریخ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۷ سنبله‌ی هفته‌ی گذشته از طرف مؤسسه‌ی آشیانه با هم‌کاری مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی با من‌بخوان، در کابل برگزار شده بود، اشتراک کردند. در این کارگاه که به مدت سه روز به‌طول انجامید، افراد زیادی از نهادها و مؤسسات مختلف اشتراک کرده بودند.
روز نخست این کارگاه که به تاریخ ۱۳ سنبله برگزار شد، موضوع مورد بحث برنامه «شناخت ادبیات کودک» بود. در کنار پرداختن به این موضوع، روی شیوه‌های عملی «بلندخوانی»، «با من بخوان» و «تصویرخوانی» نیز تمرین صورت گرفت. تمام اشتراک‌کنندگان در برنامه‌های نظری و عملی کارگاه، سهم فعال داشتند.
در روز دوم کارگاه (۵ شنبه، ۱۴ سنبله)، موضوع قابل بحث برنامه «شناخت عناصر داستان» بود. در جریان برنامه، به‌طور گذرا بحث روی عناصر داستان صورت گرفت که احتمالاً تمام اشتراک‌کنندگان در برنامه، آگاهی نسبی از عناصر سازنده‌ی یک داستان معیاری، حاصل کردند. استاد راهنما در کارگاه گفت که شناخت درست عناصر داستان برای افرادی که سروکار با ادبیات داستانی دارند، بسیار مهم است؛ زیرا داشتنِ شناخت از عناصر داستان، کمک می‌کند تا مخاطب، داستان را بیشتر درک کند. خوانندگانی که شناخت درستی از این عناصر دارند، فهم داستان برای‌شان تسهیل می‌شود و به درک بیشتری از داستان می‌رسند. در ادامه‌ی این مباحث، به ترسیم نمودارها و تشخیص عناصر داستانی در چند داستانِ کودکانه نیز پرداخته شد. در پایان، پس از ختم تمرینِ شیوه‌های درستِ بلندخوانی و بعضی از برنامه‌های عملی مرتبط به موضوع، کارگاه خاتمه یافت.
در سومین روز نشست کارگاهی که به روز یک‌شنبه(۱۷ سنبله) برگزار شد، روی «کتابخانه‌های کودک‌محور» بحث شد. در برنامه‌ی این روز، خصوصیات یک کتابخانه‌ی کودک‌محور و چگونگی ایجاد یک کتابخانه‌ی کودک‌محورِ خوب، به بحث و بررسی گرفته شد. در پایان، افراد اشتراک‌کننده با دریافت تصدیق‌نامه از طرف برگزارکنندگان برنامه، کارگاه را ترک گفتند و برنامه پایان یافت.

دیدگاه‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید