#هر_کودک_یک_کتاب؛ ۲۰ هزار جلد کتاب در اختیار کودکان قرار گرفت

کودک‌خبر، کابل: اعضای گروه گهواره با راه‌اندازی کارزاری به منظور جمع‌آوری کمک مالی تحت نام #هر_کودک_یک_کتاب، ۲۰ هزار جلد کتاب جدید چاپ کرده و در اختیار کودکان گذاشته‌اند.

این کارزار از دهم ماه می‌ امسال شروع و تا دهم جون ادامه داشت.

مصدق پارسا، از راه‌اندازی‌کنندگان اصلی کارزار #هر_کودک_یک_کتاب، می‌گوید که در نتیجه‌ی این کارزار زمینه‌ی چاپ ۲۰ هزار جلد کتاب کودکانه فراهم شده و این کتاب‌ها در پانزده عنوان به چاپ رسیده و در اختیار کودکان قرار گرفته‌اند. آقای پارسا گفت: «این کتاب‌ها به اداره‌های مکاتب دولتی، کتاب‌خانه‌ عامه و نمایندگی‌ها در تمام ولایات، ریاست کودکستان‌های وزارت کار، کتاب‌خانه‌های عام‌المنفعه که توسط نهادهای مدنی ایجاد شده و پرورشگاه‌های کشور به صورت رایگان توزیع شده و بخش دیگری نیز به زودی توزیع می‌شوند.»

مصدق پارسا می‌افزاید که این کتاب‌ها قبلاً از سوی اعضای گروه گهواره به لسان‌های دری، پشتو و ازبیکی تهیه شده بود، اما به‌دلیل نبود امکانات مالی، چاپ و به‌دسترس کودکان قرار نگرفته بودند.

بیشتر کتاب‌هایی که توسط گروه گهواره تهیه و چاپ شده‌اند، برگردانی از دیگر لسان‌هاست. محتوای اصلی این کتاب‌ها را داستان‌های کودکانه و پندآموز تشکیل می‌دهند.

مصدق پارسا می‌افزاید که کارزار #هر_کودک_یک_کتاب، به منظور جلوگیری از «انتحاری» شدن کودکان راه‌اندازی شد. او می‌گوید: «من به جمله‌یی از ذبیح مهدی رییس گروه گهواره اکتفا می‌کنم: اگر به کودکان‌مان در خردسالی کتابِ قصه و سرگرمی برسانیم و آن‌ها را با مطالعه عادت بدهیم، در بزرگ‌سالی به تروریست و انتحاری تبدیل نمی‌شوند.» او تاکید دارد که نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان، تلاشی برای حل ریشه‌یی مشکل افغانستان است.

با راه‌‌اندازی این کارزار، افراد زیادی برای پیوستن به آن علاقمند شدند. آن طوری که آقای پارسا می‌گوید، بیشتر از صد نفر در داخل و خارج از کشور به کارزار جمع‌آوری کمک به منظور چاپ کتاب‌های جدید برای کودکان، به آن پیوستند.

با این‌حال، مصدق پارسال می‌گوید که با توزیع این کتاب‌ها، انتظار می‌رود تا کودکان فرصت بیشتری برای ردوبدل کردن این کتاب‌ها در میان خود داشته باشند.

گروه گهواره، ضمن چاپ کتاب‌های کودکانه، برخی از این کتاب‌ها را به صورت صوتی نیز در آورده و بر وبسایت خود گذاشته است.

دیدگاه‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید